Jak zwiększyć rozpoznawalność marki

Aby zwiększyć rozpoznawalność marki, a tym samym przychody, wykorzystuje się reklamę. Jeszcze do niedawna najpopularniejszą formą była reklama telewizyjna, która dostępna była tylko dla dużych korporacji, gdyż cena wynosiła około miliona złotych. Małe firmy, czy przedsiębiorstwa korzystały z zdecydowanie tańszych form rozreklamowania swoich produktów. Najczęściej wykorzystywano do tego celu ulotki, gdzie zawarta była synteza oferowanego produktu.

Jeszcze do niedawna szczytem luksusu była możliwość wykupienia przez przedsiębiorcę baneru reklamowego. Obecnie przepisy zmieniły się do tego stopnia, że coraz więcej osób zakłada własne firmy. W ten sposób konkurencja na rynku jest niezwykle duża, co wpływa na konieczność szukania coraz to nowych metod, do rezreklamowania usługi i produktu.
Coraz większą popularnością cieszą się awatary. Ich moda rozpoczęła się wraz z genialnym filmem Jamesa Cemerona, gdzie stworzono obraz avatarów i równoległy świat. Obraz cieszył się taką popularnością, że zaczęły wykorzystywać go firmy z branży IT. Na początku powstały programy do tworzenia obrazów w Photoshopie. Służyły one głównie zabawie. Zarówno dzieci jak i dorośli tworzyli swoje awatary w postaci niebieskich ludków. Następnie zauważono, że cieszy się to dużą popularnością, co spowodowało, że firmy z branży IT zaczęły tworzyć programy specjalistyczne z prostym interfacem, które ułatwiają stworzenie awatarów dostosowanych do potrzeb klienta. Pozwoli to zwiększyć przychody firmy poprzez tą formę reklamy, gdyż stanie się ona bardziej zapamiętywalna.

Po co tworzy się avatary?
Stworzenie avatara obecnie jest niezwykle proste. Jeśli prowadzimy własnego bloga i nie chcemy ujawniać swojego wizerunku, dobrze jest stworzyć avatar, który kojarzony będzie z naszą twórczością. Pomoże nam to zdobyć większą rzesze obserwatorów, co w przyszłości może pozwolić na zwiększenie zarobków na reklamach, dzięki większemu ruchowi na blogu. Dodatkowo avatar może odzwierciedlać po części nasz wygląd lub tworzyć zupełne przeciwieństwo. Tworzy to wokół bloga aurę tajemniczości i sprawia, że łatwiej nam wyrazić swoje poglądy, a ewentualny hejt nie będzie dla nas tak dotkliwy. Avatary możemy wykorzystać na podobnej zasadzie na portalach społecznościowych i forach internetowych. Prowadząc działalność doradczą w sieci, możemy do tego celu wykorzystać nasz avatar. Będąc dietetykiem możemy udzielać porad dotyczących żywienia publikując wpisy z avatarem, a także odpowiadając na pytania, przy jego użyciu. Są również portale społecznościowe matrymonialne, gdzie osoby nie chcą ujawniać swojego wizerunku, używają więc do kontaktowania się swojego avatara. Skutkuje to pozostawaniem znajomości w sferze wirtualnej i tworzeniem alternatywnego świata, choć bywały sytuacje, że ludzie zakochiwali się w swoim alter ego, bądź alter ego innych osób uczestniczących w wirtualnej społeczności. Dobrze ten mechanizm pokazuje film "Sala samobójców", w której bohater zauroczył się w avatarze.
Avatary kreują bardzo często idealny świat, co niestety było przyczyną wielu tragedii. Znana powszechnie jest historia mężczyzny, który po obejrzeniu filmu Avatar, nie mogąc znaleźć takiego piękna w otaczającym go świecie, popełnił samobójstwo. Należy pamiętać, że avatary, mają służyć rozrywce bądź reklamie, ale nigdy nie bedą realnym światem, a niestety w obecnych czasach ta granica bardzo często się zaciera. Ludzie poszukują nienaturalnego wzorca. Przykładem tutaj może być avatar reklamujący siłownię, który ukazuje nienaturalny wzorzec kobiety, która jeśli przełożylibyśmy ją na realne wymiary miałaby raptem 50 cm w talii, a biust tak duży, że kręgosłup byłby w opłakanym stanie. Już kiedyś taka sama sytuacja miała miejsce, kiedy lalki Barbi stały się trendem wśród zabawek. Miały one tak odległą sylwetkę, której nie jest w stanie posiadać naturalnie kobieta. Powstał zakaz produkcji takich lalek. Obecnie mają one bardziej naturalny wygląd i naturalną sylwetkę. Nie wiadomo, czy awatary podążą w tym samym kierunku, czy pozostaną odrealnioną i idealistyczną wersją alter ego. Czasem posiadanie avatara czy to na portalu społecznościowym, czy forum internetowym jest wyrazem zakompleksienia i próby ukrycia własnego ja, a nie tylko chęcią ochrony własnej prywatności.

Avatary w reklamie internetowej i zewnętrznej

Avatary zaczęły służyć do kampanii reklamowych różnych marek, głównie na portalach społecznościowych, ale także w ramach większych kampanii. Firmy zlecają stworzenie avatarów zewnętrznym podmiotom, taki jak firmy PR-owe, które mają doświadczenie we wprowadzaniu na rynek produktów za pomocą promocji avatarów. Avatary np. tworzą historie o swoim dniu, w które wplatane są umiejętnie reklamy produktu. Szczególnie za granicą ta forma reklamy jest bardzo rozpowszechniona. Popularne są platformy, gdzie toczy się wirtualne życie avatarów i ludzie kupują dla nich różne gadźety i produkty, które mają konkretne marki. W ten sposób firmy promują nowe produkty, które planują wprowadzić na rynek. Ponieważ ludzie chcą upodobnić się do swoich awatarów, kupują potem te produkty w realnym świecie na swój użytek. Avatary zostały nawet wykorzystane w przemyśle muzycznym. Na początku artyści tworzyli swoje alter ego w postaci avatarów, które wykorzystywali na okładkach płyt, w promocji, na portalach społecznościowych, a także w reklamach produktów różnych firm z którymi mieli podpisane umowy. Powstawały nawet teledyski stworzone z samym avatarów.

Obecnie technologia poszła jeszcze dalej i wykorzystuje się avatary i tworzy się z nich hologramy, które dodatkowo służą promocji. Bardzo popularnym trendem stały się hologramy nieżyjących już muzyków. Organizowane są koncerty podczas których nieżyjący artysta jest wskrzeszany w formie hologramu. Na największą skalę zrobił to zespół Queen, który wykorzystał hologram z Freddiem Mercurym podczas swoich koncertów. Również inni artyści aby zwiększyć popularność swoich koncertów organizowali występy z hologramami. Kreatorzy hologramów chcą stworzyć taki produkt, który może być wykorzystywany, np. w medycynie. Odwzorowany tak doskonale, by odzwierciedlał ludzki organizm. W ten sposób studenci mieliby możliwość ćwiczeń. Ograniczono by bądź zrezygnowano z nieetycznych testów na zwierzętach, co na pewno ucieszyłoby wszystkich którym na sercu leży los zwierząt.

Avatary w prezentacjach multimedialnych

Aby dotrzeć do klienta firmy dwoją się i troją aby stworzyć najlepszą formę prezentacji, która zaciekawi potencjalnego odbiorcę. Już dawno zrezygnowano z nudnych prezentacji w formie wykresów, które nie potrafiły zaciekawić odbiorców. Efektowna prezentacja w firmie, jest kluczem do zachęty kontrahentów, do włączenia się w kampanię promocyjną, bądź zainwestowanie środków w rozwój danego projektu, co zwiększy realnie obroty firmy i pozwoli na jej prężny rozwój. Taką formą prezentacji w firmie są avatary, które mogą zaprezentować ofertę w formie animacji, która jest znacznie bardziej atrakcyjna wizualnie niż tradycyjny wykład z wykresami stworzony w Power Poincie.

Avatary w kampaniach informacyjnych

Stworzenie dobrej kampanii informacyjnej nie raz nastręcza wielu problemów. Musi być ona prosta i trafiać do szerokiego odbiorcy. Jej przekaz powinien być łatwy i zrozumiały dla wszystkich. Oczywiście kampanie informacyjne dostosowane są do konkretnej grupy docelowej, np. kampanie drogowe dla dzieci, mogą zawierać avatary, które pouczają i tłumaczą jak bezpiecznie przechodzi się przez drogę. Uczą też dzieci znaków drogowych. Co ważne przekaz stworzony za pomocą awatarów jest ciekawszy i pozwoli dzieciom łatwiej przyswoić wiedzę, czy zrozumieć dane zagadnienie.
Z kolei kampanie stworzone z myślą o osobach pełnoletnich, mogą uczyć niesienia pomocy w sytuacjach wypadku, czy też formy obrony koniecznej oraz jak zachować się w trakcie napadu, czy włamania do domu. Animacja nie jest tak drastyczna, jak film z aktorami, jednak nie można powiedzieć, że przez to jest mniej skuteczna.

Kreator avatara – najlepszy sposób na promocję czy kampanie informacyjną

Kreator avatarów pozwoli stworzyć wybraną postać, która będzie reprezentować firmę lub osobę w sieci. Stworzenie avatara ułatwia komunikację, zwłaszcza gdy inni także z nich korzystają. Likwiduje to hamulce w relacjach i czasem pozwala tworzyć lepszą atmosferę rozmowy. jeszcze do niedawna oryginalne kreatory były bardzo drogie i dostępne tylko dla wybranych. Aktualnie ta sytuacja zdecydowanie się zmieniła. Powstało wiele stron z darmowymi avatarami, które mają bardzo prosty i przystępny interface, zrozumiały nawet dla laików, nie posiadających wiedzy z zakresu grafiki komputerowej. Za pomocą jedynie sterowania myszą wybiera się interesujące nas cechy avatara, takie jak wygląd, kolor włosów, oczu, kształt twarzy. Można również za pomocą mimiki avatara podkreślić jego charakter bądź usposobienie. Jeżeli reklamowana będzie np. przychodnia medyczna, avatar powinien ukazywać profesjonalizm lekarzy ale także ich empatię.

Zatem taki avatar może być to kobieta lub mężczyzna, smukli, wysocy, w eleganckim stroju czy też okularach na nosie, z dużymi błyszczącymi oczami oraz delikatnym uśmiechem na twarzy który będzie symbolizował przystępność. Avatar może wystąpić na platformie dla pacjentów jako doradca, wtedy staje się animacją, do której podkładany jest głos. Działa to na zasadzie odpowiedzi na najczęstsze pytania, które zadają pacjenci w sieci, a także w trakcie wizyt. Oczywiście nie zastąpi to wizyty u prawdziwego lekarza i nie może być traktowane jako forma zastępstwa. Avatar informuje także o sprawach czysto technicznych, np. kiedy otwarta jest przychodnia, czy jaki jest cennik usług. Avatary występują także na platformach e-learningowych, w celu uatrakcyjnienia kursów. Zarówno mogą czytać całe rozdziały, występując w roli wykładowcy, jak i egzaminatora, kiedy zaprogramowane są pytania i odpowiedzi. Taka forma nauki nie obejmuje jedynie kursów, ale dąży się do tego aby była elementem także studiów w formie e-learningu.

Avatary w edukacji dzieci – platformy do nauki historii, geografii, przyrody i języków obcych

Coraz rozpoczynają edukację. Posyła się do szkoły 6-latków, a za granicą nawet 5-latków. W związku z tym nauczanie musi być dostosowane do ich rozwoju oraz potrzeb. Małe dziecko nie jest w stanie wytrzymać długiego wykładu przy tablicy, dlatego stosuje się w edukacji wczesnoszkolnej środki multimedialne, w postaci elektronicznych platform do nauczania poszczególnych przedmiotów. Wykorzystuje się do tego celu avatary, które prezentują w ciekawy sposób materiał. Na lekcji geografii wędrują po mapie, ułatwiając w ten sposób zapamiętywanie i w łatwiejszy sposób prowadzą do przyswajania wiedzy i gromadzenia jej w pamięci długotrwałej. Pozwala to ograniczyć mechaniczne powtarzanie i zapamiętywanie treści, które było charakterystyczne przez długie lata dla szkół. Nieststy nie wszystkie szkoły mogą korzystać z avatarów, gdyż jest to droższa metoda niż w przypadku klasycznego prowadzenia zajęć. Na lekcji historii avatar może przybierać sylwetkę wybranej postaci historycznej, która opowiada o danym okresie w historii, w którym żyła, mówi o zwyczajach, tradycjach, czy polityce i przebiegu wojen, ze swojej perspektywy. W ten sposób historia staje się ciekawa i przystępna i zainteresuje nawet najbardziej opornych na wiedzę.
Jak wiadomo w obecnych czasach znajomość języka obcego jest wręcz obowiązkiem, dlatego część szkół, która osiąga najlepsze wyniki, korzysta właśnie z avatara, który uczy języka obcego. Często jest on postacią wywodzącą się z danego kraju, która jest powszechnie znana. Avatar mówi w języku obcym, dzięki czemu dzieci uczą się idealnej wymowy i akcentu. Jest to niezwykle ważne, gdyż do 10 roku życia układ mowy jest nieco inaczej skonstruowany, co pozwala na naukę wszystkich głosek, nawet tych nienaturalnych dla danego języka i wierne ich odtwarzanie, co w późniejszym czasie stanowi problem, gdyż mówi się z rodzimym akcentem. Avatary świetnie sprawdzają się również w przypadku kursów w szkołach językowych, gdyż nawet najbardziej oporni, którzy mają problem z nauką języka obcego łatwiej przyswoją wiedzę.

Jeszcze do niedawna avatary pełniły tylko funkcje rozrywki, tworzone były gry, zabawy z avatarami, tworzenie swojego alter ego. Później firmy z branży IT zauważyły, że można to również wykorzystać w reklamie, gdyż klienci lubią taką formę reklamy i chętnie wybierają takie firmy. Avatary zostały również wykorzystane przez branżę rozrywkową, w formie teledysków, czy koncertów z hologramami. Powstały również gry, gdzie możemy tworzyć avatar np. znanej gwiazdy, a także aplikacje na telefon wykorzystujące avatary. Następnie branża IT zaczęła tworzyć avatary w celu wykorzystania ich w szkolnictwie, a obecnie dąży się do tego, by awatary zaczęły przypominać całkowicie ludzkie ciało wraz z jego narządami wewnętrznymi. Dąży się do tego by awatary były tworzone w technologii 3 D. Ta moda nie jest jeszcze na tyle popularna w Polsce, przyszła z zachodu, gdzie docenia się jej niewątpliwe walory innowacyjności i ułatwienia, a także uatrakcyjnienia przekazu informacyjnego, reklamowego i edukacyjnego.

Avatary pozwalają firmom na długofalową współpracę ze specjalistami PR i grafiki komputerowej. Choć mogą tworzyć avatary za pomocą kreatorów, jeśli chcą stworzyć bardziej złożoną kampanię, wykorzystującą animację, muszą zwrócić się do specjalistów, którzy avatar umieszczą w filmie, czy animacji. W ten sposób tworzony jest nowoczesny wizerunek marki, która staje się atrakcyjna także dla młodego odbiorcy, czy fana avatarów i grafiki komputerowej. Avatary w służbie edukacji z pewnością będą się w dalszym ciągu rozwijać i tworzyć coraz bardziej złożone programy i narzędzia edukacyjne. Obecnie do dyspozycji klientów są firmy oferujące tworzenie avatarów, a także bezpłatne programy z bardzo prostym interfacem, który jest zrozumiały dla wszystkich. Pozwoli on w szybkim i krótkim czasie stworzyć własnego avatara, który będzie odpowiadał naszym wymaganiom. Odpowiednie wykorzystanie avatarów przyczyni się do rozwoju firmy i jej ekspansji na konkurencyjnym rynku, co z kolei skutkuje zwiększeniem obrotów. Obecnie aby firma usługowa utrzymała się na rynku, musi szukać nowoczesnych rozwiązań będących magnesem dla konsumentów, ponieważ w dobie kapitalizmu, na ogół wygrywają najsilniejsi. Zatem mali przedsiębiorcy często wypychani są z rynku przez duże korporacje.

One thought on “Jak zwiększyć rozpoznawalność marki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *